dilluns, de maig 28, 2007

Retorna el respecte imposat a les aules?

Nicolas Sarkozy, nou president francès ha fet replantejar-se, i no sols a França, la recuperació de velles actituds que, al menys, al món educatiu espanyol, fa anys es van soterrar per obsoletes, antiquades ... fins i tot antipedagògiques; estic referint-me, com no, al costum de llevar-se en el moment que el mestre o la mestra entra en classe, o l'utilitzar les fórmules del “vostè” en les comunicacions dialògiques docents-discents.

Per al president francès i bona part dels educadors europeus, que han fet resorgir el tema, aquestes velles formes signifiquem el garant de la recuperació del respecte cap el professorat a les aules: el respecte per la imposició pura i dura.

Era, però, respecte o por les que movíem l’alumnat a acceptar aquestes imposicions normatives del passat?

És innegable que a la FPA no es planteja, al menys ara per ara, aquestes discussions, simplement per innecessàries.

I és que el respecte no s’imposa, es guanya amb el dia a dia mitjançant el treball cooperatiu, amb el diàleg; un diàleg plantejat des de la raó i no pas imposat, sinó argumentat, des de la crítica constructiva i no la destructiva; partint des de nivells iguals i no d’una manera jeràrquica on es tinga més raó per la situació, pel nivell que s’ocupa que no pas pel pes de les argumentacions, per la raó de la pròpia paraula.