dilluns, de maig 28, 2007

Retorna el respecte imposat a les aules?

Nicolas Sarkozy, nou president francès ha fet replantejar-se, i no sols a França, la recuperació de velles actituds que, al menys, al món educatiu espanyol, fa anys es van soterrar per obsoletes, antiquades ... fins i tot antipedagògiques; estic referint-me, com no, al costum de llevar-se en el moment que el mestre o la mestra entra en classe, o l'utilitzar les fórmules del “vostè” en les comunicacions dialògiques docents-discents.

Per al president francès i bona part dels educadors europeus, que han fet resorgir el tema, aquestes velles formes signifiquem el garant de la recuperació del respecte cap el professorat a les aules: el respecte per la imposició pura i dura.

Era, però, respecte o por les que movíem l’alumnat a acceptar aquestes imposicions normatives del passat?

És innegable que a la FPA no es planteja, al menys ara per ara, aquestes discussions, simplement per innecessàries.

I és que el respecte no s’imposa, es guanya amb el dia a dia mitjançant el treball cooperatiu, amb el diàleg; un diàleg plantejat des de la raó i no pas imposat, sinó argumentat, des de la crítica constructiva i no la destructiva; partint des de nivells iguals i no d’una manera jeràrquica on es tinga més raó per la situació, pel nivell que s’ocupa que no pas pel pes de les argumentacions, per la raó de la pròpia paraula.

dissabte, de maig 26, 2007

Carl von Linné compleix 300 anys

El 23 de maig de 1707 Carl von Linné naixia a Rashult , el botànic i naturalista suec és considerat el pare de la taxonomia moderna, la part de la biologia que s’encarrega de classificar els éssers vius. En efecte, Linné va idear el sistema de classificació dels éssers vius que es fa servir avui en dia.

De menut Linné ja es va sentir atret per l’estudi de les plantes; fins i tot l’anomenaven el 'petit botànic'. Aquesta passió li venia de família: el seu pare, botànic aficionat, tenia el millor jardí de la contrada. Tot i que va estudiar medicina a les universitats de Lund i Uppsala i més tard va treballar de metge, no va abandonar mai la vocació per a la botànica, que l'ha fet conegut a tot el món. Va fer un doctorat sobre botànica als Països Baixos, a més d'estades d'estudi a França i a la Gran Bretanya i diversos viatges d’investigació. Fou després d'una d'aquestes expedicions que va fer a Lapònia que va publicar l'estudi 'Systema Naturae' (1935), on exposava el sistema de classificació que va idear: Va dividir la natura en tres regnes; dos per als éssers vius, l’animal i el vegetal, i un altre per a les pedres i els minerals; una classificació jeràrquica on, els regnes, es dividien successivament en fílium, classe, ordre, família, gènere i espècie. Avui en dia encara es fa servir aquest sistema, incrementant-se, però, a 5 regnes d’éssers vius i no només dos: el regne de les moneres (el dels bacteris), el regne dels protoctists (el de les algues i els protozous), el regne dels fongs (com els bolets), el regne dels metàfits (el de les plantes) i el regne dels metazous (el dels animals).

Així mteix Linné ideà el sistema actual de classificació dels éssers vius, donant-los un nom científic. Es tracta de la "nomenclatura binominal", segons la qual, el nom científic d’una espècie consta de dues paraules: la primera és el nom del gènere de l’ésser viu, i comença en majúscula, i la segona especifica el gènere i el diferencia dels altres éssers que en formen part. Així, segons aquest mètode, el nom científic del llop és ‘Canis lupus’; ‘Canis’ n’és el gènere i ‘lupus’ l’espècie.

Linné va morir el 1978, quan ja havia aconseguit un títol nobiliari i ser rector de la Universitat d'Uppsala en reconeixement a les seves investigacions botàniques. Uns quants anys més tard, els seus familiars van vendre la biblioteca, manuscrits i col·leccions d'història natural de Linné al naturalista britànic Sir James Edward Smith, qui va fundar la Societat Linneana de Londres perquè els cuidés.

Abans d'imprimir aquest blog, mireu que sigue necessari. Els arbres ens ho agrairan amb la seva ombra!!

Please, consider you environmental responsability before printing this post

divendres, de maig 25, 2007

Concurs definitiu del professorat de primària

El DOCV d'avui publica la resolució de 21 de maig de 2007, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es fa pública l’adjudicació definitiva de destinacions convocades per la Resolució de 23 d’octubre de 2006 (DOGV de 07.11.2006), corresponent al/a les mestres.

Abans d'imprimir aquest blog, mireu que sigue necessari. Els arbres ens ho agrairan amb la seva ombra!!

Please, consider you environmental responsability before printing this post

dimecres, de maig 23, 2007

I Premi "Espiral Edublogs 2007"

Acabem de veure, amb satisfacció, que un dels blogs guanyadors del Primer Premi Espiral Edublogs 2.007 han estat els nostres companys de BioGeo de l'IES Politècnic de Castelló, des d'ací la nostra més càlida enhorabona a Sergio, Paco, Rafa ...
És realment un blog que paga la pena visitar.


INNOVA, per a intercanviar experiències pedagògiques

Jaume Carbonell, director de "Quaderns de Pedagogia", és un dels impulsors d'INNOVA, un lloc a la xarxa que intenta impulsar les xarxes d'organitzacions i col·lectius docents que tenen la intenció d'intercanviar coneixements per a millorar el sistema educatiu.
Innova naix per un conveni entre la Universitat de Salamanca i el MEC.

Ja està completament operatiu i té com a base un ampli ventall de possibilitats per a difondre propostes docents.

dimarts, de maig 22, 2007

Webquest sobre interculturalitat

Us adjunte el redireccionament d'una WebQuest sobre Interculturalitat i Educació.
La WebQuest està dins d'un Pla Formatiu per al profesorat d'una escola d'Aduls i tracta sobre les estratègies de mediació i gestió de conflictes interculturals. És un conjunt d'activitats força interessants.


Així mateix i, a través del blog de l'Elisabet Higueras, consultora de la UOC, podeu trobar un recull de WebQuest sobre Interculturalitat.
Precisament, aquest que us recomane està tret del llistat esmentat.

dilluns, de maig 21, 2007

La fotografia en el món informàtic

Retocar les fotografies és una tasca que cada dia es presta més i fomenta la creativitat, l'originalitat ...
En el nostre ambient de la FPA és una eina que ens pot servir de molta utilitat.
Sense arribar a aconseguir aquests efectes, o sí, podem trobar moltes idees com aquestes:


o aquestes altres precioses quimeres:




Podeu trobar.ne més si visiteu la pàgina d'slideshare: "La Màgia del Photoshop"

dissabte, de maig 19, 2007

Interessants vídeos sobre cèl·lules mare

He localitzat en una web japonesa: Center for Developmental Biology (m'estalvie, per raons òbvies, posar-ho en japonès) una sèrie de vídeos sobre les cèl·lules mare força bons i de molt bona qualitat per a les nostres classes de NES.
Estan en anglès, però tenim l'oportunitat de baixar-los en YouTube subtitulats; això si perden molta qualitat:
Característiques de les cèl·lules mare.

Cèl·lules Mare Pluripotencials en l'embrió primerenc.

Cèl·lules Mare en el Cos Adult.

Cèl·lules Mare Embrionàries en Cultiu.

dijous, de maig 10, 2007

La Mesa de l'EPA de Catalunya demana a Montilla el compliment dels acords

Molt Honorable Sr. José Montilla i Aguilera
President de la Generalitat de Catalunya

Benvolgut Senyor,

El passat curs es va signar un important acord entre el Govern de la Generalitat i les organitzacions sindicals representatives del sector de professorat, pel qual es comprometia un clar i decidit esforç de la Generalitat a impulsar l’ensenyament públic de persones adultes.

Entre els punts més importants de l’acord hi ha el que considera que la formació permanent és un dret per a qualsevol persona. Per tal de garantir aquest dret la Generalitat es comprometia, en el preàmbul de l’acord, a un creixement del 20% en l’oferta anual de places en els CFA i AFA per tal que permetés atendre tot l’alumnat que ara no pot ser atès. Així mateix hi ha el compromís de donar noves acreditacions per als ensenyaments de català i d’informàtica que s’estan cursant en aquests centres públics. Per tal de donar coneixement en aquesta oferta la Generalitat es va comprometre a fer una campanya de difusió de l’oferta educativa, la qual cosa no ha fet i esperem que faci.

Aquest acord ens va fer creure que el nou govern realment s’interessava pel futur de l’educació pública de persones adultes, sempre oblidada i amb pocs recursos i amb mancances que només es compensaven amb voluntarisme de professorat i del mateix alumnat. Malauradament estem veient que aquests compromisos signats no s’estan aplicant en uns casos i en d’altres s’estan endarrerint en el temps. Acord que s’havien de conèixer a final de setembre de 2006, encara no se’n sap res.

El Govern de la generalitat ha manifestat la importància de la formació permanent dels i de les treballadores com a garantia de futur. Ara té l’ocasió de convertir aquestes paraules en fets. És per això que us demanem que prengueu la decisió política d’impulsar decididament l’acord i l’educació pública de persones adultes.

Atentament,

MESA DE L’EDUCACIÓ DE PERSONES ADULTES DE CATALUNYA

dimecres, de maig 09, 2007

El Sistema Imperial Britànic sobre el Sistema Mètric Decimal

La Comissió autoritza als britànics a seguir pesant en lliures i unces i amidant en iardes

Els britànics, sempre desconfiats de tot el que arriba del continent, canten avui victòria per una decisió de Brussel·les que els permet seguir sent excepcionals, almenys en un aspecte. La Comissió Europea ha avalat les seues mesures, per la qual cosa els britànics podran continuar calculant el pes en lliures i unces i les distàncies per carretera en milles. Es tracta del sistema imperial britànic, que va ser exportat a les colònies, per això d'ell deriva l'actual model nord-americà. Tota la premsa britànica es fa eco avui de la notícia, que consideren un triomf nacional, ja que la UE sempre va apostar pel sistema mètric decimal.
La decisió, comunicada en carta per la Comissió, significa que els teixits, les fustes i altres materials de la construcció podran també seguir venent-se per iardes, peus o polzades per a desesperació dels europeus continentals, familiaritzats només amb el sistema mètric decimal (l'origen del qual es remunta a fa més de dos mil anys, quan els indis van introduir el zero).
L'anunci de Brussel·les, que ha cedit finalment en aqueix tema, obeeix a les pressions d'una organització batejada com els Màrtirs del Sistema Mètric, donada suport pel partit Conservador, i avui tota la premsa es fa eco del que consideren com un triomf nacional. El comissari europeu d'Indústria, Günther Verheugen, responsable del tema, va decidir fer marxa enrere i va acceptar que continue indefinidament en aquest país el doble marcatge de les mercaderies segons el sistema mètric i el de mesures imperials.
El protomàrtir del sistema mètric
Verheugen ja ha comunicat la seua decisió a l'eurodiputat conservador i portaveu per a temes d'indústria d'aqueix partit, Giles Chichester, segons informa avui la premsa britànica. Brussel·les havia insistit prèviament que el sistema tradicional britànic de peses i mesures havia de desaparèixer de les etiquetes i els taulells de les tendes per a l'any 2009. Un dels arguments esgrimits pels grups continentals de pressió a favor del sistema mètric era que el manteniment de les lires i les unces facilitaven a les empreses exportadores britàniques la tasca de vendre en Estats Units enfront dels seus rivals continentals.
La decisió de Brussel·les ha donat lloc, segons The Times, a diverses crides perquè es concedisca un perdó pòstum a qui els britànics consideren com el protomàrtir del sistema mètric decimal, un fruiter anomenat Steve Thoburn. Aquest home va ser processat per pesar els plàtans i altres fruites que venia en balances que no estaven adaptades al sistema mètric i va morir fa tres anys, amb només 39 anys, dies després de perdre el seu recurs davant el Tribunal Europeu de Drets Humans.
El director del grup de pressió Màrtirs del Sistema Mètric ha dedicat la quequalifica de "monumental victòria" al seu amic Thoburn. "Els buròcrates de Brussel·les van reconèixer que obligar als comerciants a utilitzar només grams i quilos no seria bo per als negocis", escriu el tabloide Daily Mail.

divendres, de maig 04, 2007

Concentració de La Mesa dels Agents Socials per a la FPA

La Mesa dels Agents Socials per la Formació de Persones Adultes es concentren davant la Generalitat Valenciana.
La plataforma reivindicativa ha estat rebuda per un assessor de la Presidència que no s’ha compromès a donar cap resposta.
L’objectiu de la plataforma és vèncer les resistències de l’Administració a continuar millorant la formació al llarg de la vida.
La Mesa dels Agents Socials per la FPA està integrada per
  • la Federació d’Associacions d’Alumnes de centres d’EPA,
  • TAREPA- Taller de Renovació Pedagògica d’EPA-
  • Col·lectiu de Mestres Municipals
  • FETE-UGT
  • STE-PV
  • FE CCOO PV.
La plataforma reivindicativa exigeix les següents mesures:
  • L’increment de les inversions en la formació d’adults: millorar el finançament a les entitats locals, elaboració i establiment d’un conveni general multilateral i més dotació econòmica i d’equipaments als centres públics de FPA.
  • La regularització del professorat i del personal col·laborador de les associacions.
  • La millora i consolidació de les plantilles multiprofessionals dels centres: dotació de PAS -personal administratiu i de serveis-, de psicopedagogs per als departaments d’orientació, de professorat tècnic per a la formació professional i d’altres especialistes que responguen a les necessitats de les persones adultes.
  • Un pla de construcció, adequació i dignificació dels centres de FPA.
  • L’elaboració de la normativa que pose en marxa els plans i els consells territorials.
  • L’elaboració i promulgació d’un ROF –reglament orgànic i funcional- específic per a la FPA.
  • Totes les mesures que es contemplen a la Llei 1/95, de 20 de gener, de FPA i que encara es troben per desenvolupar: transferència de centres, òrgans directius ...
  • Transferència dels centres de FPA de la Diputació de València
La Mesa dels Agents Socials considera que la concentració ha mostrat l’ampli recolzament que la plataforma té en els centres de formació de persones adultes i que ha servit per traslladar el descontent i les exigències d’aquest moviment - que es va iniciar a l’any 1992 i que ha estat el principal mobilitzador de les campanyes a favor de la formació de persones adultes - a la Generalitat.
Així mateix, valoren com a molt tímida i poc conseqüent la resposta donada per la Presidència de la Generalitat